12 August 2008

Marah Juge

Hahaaaa…. Sajak Marah tu bukan apa. Idea spontan tu. Ilham datang lepas aku marah. Dah lama aku tak marah. Satu pencapaian. Hampir enam bulan aku tak marah, tak naik angin, tak kepala angin, tak meledak, what so ever laa.. Sekali tadi adik aku buat aku marah laa.. hmmmmm.. Tetibe je dia siku mata aku. Apa lagi.. Tsunami laa jawabnya! Kasi dia satu tendangan, terpelanting budak tu.. Bayangkan badanku yg besau and kakiku yg tebal.. Nasib baik budak tu tak jatuh terduduk. Takut jugak dok.. Haizz entah hantu mana dah masuk dalam badan aku pun tak tau. Bayangkan dah hampir ENAM bulan aku tak marah tetiba aku marah? Macam mana tu? Haiz.. Itulah manusia. Sifat marah ni semulajadi dah ada dalam diri. Tengok aje baby. Dari peringkat Sensorimotor (birth to 18 month), dah boleh tunjuk perasaan. Kalau lapar, nangis, kalau tak suka nangis, kalau marah pun nangis. Peringkat Preoperational (2 to 7 years) kita dapat lihat dari wajah anak tu sendiri kalau dia marah. Cuba kita ingat semula masa kita berumur 4, 5 – 7 tahun. Kalau kita marah, apa yang kita buat? Selain kadang-kadang kita melalak, tangan kaki pun jalan sama. Betul tak? Jangan nak nafikan.. Sebab Jean Piaget seorang ahli psikologi dah buat research dengan anak dia sendiri. Dan memang itulah yang ternyata sekarang ini yang berada dalam diri kita. Tu baru peringkat Preoperational tau. Jom kita jengah kepada peringkat Operational Concrete (7 to 11 years). HAH! Masa ni lagi melampau! Faham eh?? Faham eh?? Kalau peringkat Formal Operational pulak (over 11 years) – dah macam kita-kita lah ni. Macam mana pulak? Lagiiiiiiiiiilah teruk. Kalau tak belajar kawal diri dari kemarahan, macam pe yang ku buat lah tadi. Hmmm.. Rasanya ku nak kongsi tips lah macam mana nak elakkan kita jadi marah yang sampai semua orang kecut perut.

a) Kalau marah tu dah dekat dengan kita, cepat-cepatlah istighfar. Tahu istighfar tak? Hahahaaa.. Sarcastic la pulak.. (bagi yg tk tau istighfar tu apa, hah ini dia “ASTAGHFIRULLAHAL AZHIIM”.)

b) Kalau marah tu tak nak pergi jugak, pergi toilet!! Buat apa? Ambil wudhuk laaa!! Kenapa ambil wudhuk? Marah tu kan panas macam api, so bila kita siram api tu dengan air, mesti api tu padam kan?? Hah! Macam tu laa kalau kita tengah marah, kita tak tau pe yg kita buat dan cakap. So bila marah kita tak reda-reda, cepat-cepat ambil wudhuk jadi sejuk sikit badan yang lagi panas tu..

c) Dah ambil wudhuk nak kena buat apa? Tak reti-reti lagi??!! Solat laaaa.. Pi solat sunat taubat 2 rakaat. Lepas solat, doa pada Allah. Mintak Allah jauhkan kita dari sifat mudah marah ni. Coz orang yg mudah marah ni takde sape nak rapat. Binatang pun taknak dekat. Dasyat eh? Hah! Lagi satu… Marah ni kan kesukaan syaitan. Kalau rasa-rasa dah bosan kawan dengan manusia, hah pi la kawan dengan syaitan! – (Macam atok2 bebual.. hahahahahahaha)

Well, aku cakap ni dari pengalaman. Tak elok marah-marah ni.. Penat, dada sakit, tekak sakit, kepala sakit, orang yg kene marah pun telinga dia sakit. Cepat tua, muka berkedut – (pegi facial ke cucuk botox pun tak guna.. oooops sori kalau ada yg terkena.. maklum, aku ni laser.. bzzzzzzzzzz) Kalau tak betul-betul boleh kene penyakit bahaya orang yg pemarah ni. Org yg kena marah pun boleh kene depression. Tak ke rugi jadi orang? Rugi kaaaaaan??? Yg untung si syaitan laa.. So, mulai hari ini, meh laa kita sesama saling ingat mengingati antara satu sama lain tips untuk elakkan diri kita jadi seorang yang pemarah..

No comments: